عوارض بعد از عمل بینی

1402.10.04 | جراحی صورت - جراحی بینی (رینوپلاستی)

عوارض بعد از عمل بینی

انسان ذاتا میل به زیبایی دارد که و با توجه به پیشرفت علم پزشکی،جراحی زیبایی در سراسر دنیا روز به روز علاقه مندان به خود را پیدا میکند. یکی از جراحی های زیبایی پر مخاطب در دنیا،جراحی زیبایی بینی است، اما بعد ازهرعمل بینی ممکن است عوارض جانبی هم به وجود بیاید که با رعایت رژیم غذایی و یکسری اصول سبک زندگی سالم این عوارض را به حداقل رساند.

بعضی از عوارض جراحی بینی عمومی است،که ممکن است بعد از هر عملی اتفاق بیافتد، اما بعضی از عوارض مربوط به رینوپلاستی یا عمل جراحی بینی است . جراح موظف است که بیمار را از عوارض بعد از عمل آگاه کند تا فرد آمادگی کامل را داشته باشد.

جراحی بینی به دو صورت متفاوت استخوانی و گوشتی است که هر دو عمل به صورت مشترک عوارضی دارد که در بخش بعدی به عوارض مربوط به بعد از جراحی می پردازیم.

چه عواملی باعث بروز عوارض بعد از عمل بینی میشود؟

چه عواملی باعث بروز عوارض بعد از عمل بینی میشود؟

مشکلات بعد از جراحی تا حدودی طبیعی است اما عواملی هستند که باعث تشدید این عوارض میشوند. مهمترین سوال این است چرا؟ و چگونه؟ مهمترین فاکتور انتخاب یک جراح با دانش و متخصص است. زمانی که جراح مهارت و دانش لازم را نداشته باشد عوارض بعداز جراحی تشدید می یابد.

مورد مهم بعدی رعایت اصول و مراقبت های قبل و بعد از جراحی است، که باید تمام نکات و دستورالعمل های پزشک را رعایت کرد.مواردی مثل:سیگار نکشیدن، چسب زدن،نحوه خوابیدن درست،ضربه نزدن به بینی و... رعایت این موارد نقش مهمی در نتیجه نهایی جراحی بینی میگذارد.

عوارض بعد از جراحی بینی

مهم ترین عوارضی که بعد از عمل ممکن است اتفاق بیافتد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

تورم: ازشایع ترین عوارض بعد از جراحی تورم و کبودی در اطراف چشم وبینی است که در روزهای اولیه عمل رخ می دهد، که نهایتا در طی یک هفته از شدت ورم و کبودی اولیه کم میشود.

تنگی در دریچه داخلی بینی: اگر عمل جراحی باعث کوچک شدن بیش از اندازه سوراخ های بینی شود باعث مشکل در تنفس فرد میشود وصدای سوت پیدا می کند.که یکی از چالش های مهم در جراحی بینی بروز مشکلات تنفسی است.

ایجاد زخم:یکی از مهم ترین عوارض،زخم شدن بینی بعد ازعمل است. جراحی بینی به دو صورت بسته و باز انجام میشود،که در روش بسته از داخل بینی انجام میشود وروش بازازساختاررویی بینی انجام میشود. در هر دو روش جای زخم اجتناب ناپذیر است،اما در روش باز با توجه به اینکه زخم ها روی بینی انجام میشود،حالت مطلوبی ندارد.

کاهش حس بویایی:این عارضه موقتی و گذرا است،اما ممکن است در برخی به یک مشکل جدی تبدیل شود ودر طولانی مدت این مشکل را داشته باشند.

عفونت:این عارضه اندک شمار است،اما در صورت به وجود آمدن ممکن است خطرات جدی را برای فرد ایجاد کند.چسبدگی در نواحی داخلی بینی ممکن است باعث ایجاد عفونت شود،که بادستور پزشک و خوردن انتی بیوتیک درمان میشود.

در ادامه به ذکر چند عوارض جراحی که ممکن است در هر عمل جراحی از جمله جراحی زیبایی بینی رخ دهد میپردازیم:

خونریزی

واکنش به داروهای بیهوشی

جمع شدن خون زیر پوست(هماتم)

بی حسی

عطسه ویا آبریزش بینی

مرگ در اث بیهوشی

سخن آخر

بعضی از این عوارض قابل جلوگیری اند،وفرد باید بعد ازعمل نکاتی که جراح میگوید به طور کامل رعایت کند و مراقبت های لازم را انجام دهد تا عوارض جانبی جراحی را به حداقل برساند. بیمار طبق دستور پزشک وبا خوردن آنتی بیوتیک ها میتواند از خطر بروز عفونت جلوگیری کند.

بسیاری از این عوارض طبیعی بوده و جای نگرانی نیست و با رعایت نکاتی که گفته شد میتوان از بروز این عوارض جلوگیری کرد.

باتوجه به تمام مواردی که گفته شد انتخاب هوشمندانه جراح حاذق و کاربلد میتواند تا حد زیادی،از بروزعوارض و مشکلات بعد از جراحی پیشگیری کرد.

سوالات متداول

مهم ترین عارضه بعد از عمل بینی جراحی و تورم و کبودی صورت می باشد
پس از جراحی بینی معمولا یک یا دو هفته به علت تورمات ناشی از جراحی، نفس کشیدن کمی دشوار می باشد که این امر جای هیچ گونه نگرانی ندارد و با گذشت زمان رفع می شود.
دیدگاه شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید:

جدیدترین ها