کومدون چیست؟ آشنایی با راه های درمان کومدون

1403.01.12 | جوانسازی صورت

کومدون چیست؟ آشنایی با راه های درمان کومدون

شاید تا کنون برای شما سوال پیش آمده است که اصلا کومدون ها در اثر چه چیزی یا مواردی به وجود می آیند یا تشکیل می شود .

طبق تحیقیات اخیر معلوم شده است که کومدون ها زمانی روی صورت رویت می شوند که منافذ پوست بسته شده باشند و در طی زمان این منافذ بسته شده یا همون فولیکول های مو باعث ایجاد کومدون ها می شوند .

که امروز خیلی از شما عزیزان با آن درگیر هستید و باید بهتون این خبر رت بدهم که در عصر جدیدد راهکارهایی برای رفع کمدون پیدا شده است .

ما در این مقاله به این پردازیم که این کومدون اصلا چرا ایجاد می شوند و با راه های درمان آن آشنا شویم پس تا آخر مقاله همراه ما باشید .

و  این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که سلول‌ها در اطراف فولیکول‌های موی باریک (صورت) به شدت به هم می‌چسبند و باعث می‌شوند که این منافذ بسته شوند. در این حالت، چربی که توسط غدد چربی تولید می‌شود، نمی‌تواند خارج شود و در نتیجه باعث ایجاد کومدون می‌شود. داشتن چهره‌ای زیبا در ارتباطات اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس فرد بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل، دستکاری یا فشردن مداوم کومدون‌ها می‌تواند منجر به ایجاد التهابات قرمز، زخم‌های باز، خراشیدگی، پوسته‌پوسته شدن و حتی کیست شود. از این رو، برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی، بهتر است درمان و تخلیه کومدون‌ها تحت نظر پزشک انجام شود.

 

چرا کومدون ها به وجود ی آید؟

یکی از دلایل شایع بروز جوش‌های سرسیاه و سرسفید، محبوس شدن فولیکول‌های مو است. در یک فرآیند طبیعی، سلول‌های پوستی از سطح پوست جدا می‌شوند تا جای خود را به سلول‌های جدید بدهند. اما گاهی اوقات، سلول‌های مرده پوست درون فولیکول‌های مو گیر می‌افتند و زمانی که با چربی طبیعی پوست که توسط غدد چربی پوست تولید می‌شود ترکیب می‌شوند، منافذ پوستی مسدود می‌شوند و کومدون‌ها شکل می‌گیرند. لازم به ذکر است که این نوع از جوش‌ها بیشتر در افراد بالغ رخ می‌دهند؛ زیرا پوست آنها چرب‌تر است. همچنین باید توجه داشت که بروز کومدون‌ها در افرادی که سیگار می‌کشند، رایج‌تر است.

دیگر دلایلی که ممکن است منجر به بروز کومدون‌ها شوند عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد محصولات لبنی
  • رژیم غذایی با انواع چربی و قند زیاد
  • افزایش رطوبت پوست، که اغلب ناشی از استفاده نادرست از مرطوب‌کننده‌ها است
  • بالا بودن رطوبت محیط
  • استفاده نادرست از لایه‌بردارها و اسکراب‌های شیمیایی یا لیزر درمانی پوست
  • آسیب دیدن فولیکول‌های مو به دلیل کشیدن موها
  • تلاش برای خارج کردن کومدون‌های روی سطح پوست
  • استفاده نامناسب و شدید از مواد شیمیایی، پمادها و لوازم آرایشی
  • شست و شوی نامناسب و خشن پوست

راه های درمان کومدون

درمان کومدون می‌تواند شامل روش‌های مختلفی باشد که به منظور تسهیل خروج چربی و پاکسازی منافذ پوستی انجام می‌شود. روش‌های معمول درمان کومدون شامل استفاده از محصولات ضد آکنه، ماسک‌ها و اکسفولیانت‌ها، استفاده از محصولات مراقبتی و روش‌های حرارتی مانند پیلینگ و لیزر است. همچنین از روش‌های درمانی موضعی مانند استفاده از گلیکولیک اسید یا اسید سالیسیلیک می‌توان استفاده کرد. درمان کومدون همچنین ممکن است نیازمند روش‌های حرفه‌ای مانند درماتولوژی یا زیبایی پزشکی باشد، که توسط پزشکان و متخصصان مربوطه انجام می‌شود. در هر صورت، مشاوره با پزشک و استفاده از روش‌های مناسب با توجه به وضعیت خاص پوست و کومدون‌ها توصیه می‌شود.

قلم کومدون نیز یکی از وسایل موثر است که برای برداشتن جوش‌های سرسیاه و سرسفید به کار می‌رود. این قلم‌ها دارای میله‌های کوچکی هستند که به حلقه‌هایی متصل شده‌اند و گاهی دارای نوک‌های تیزی هستند که برای خارج کردن هسته جوش بدون آسیب زدن به پوست طراحی شده‌اند.

در ضمن، داروهایی نیز برای درمان کومدون‌ها وجود دارند. به‌عنوان مثال، داروهای رتینوئید با قدرت نسخه قوی‌ترین داروی کاندون شناخته می‌شوند و مطالعات نشان می‌دهند که ۳ ماه درمان می‌تواند ۶۰٪ کومدون‌ها را کاهش دهد. برخی از نمونه‌های رتینوئیدهای تجویزی که باعث کاهش کومدون‌ها می‌شوند، شامل ترتینوئین و آداپالن هستند.

همچنین، استفاده از بنزوئیل پراکسید، به‌ویژه هنگامی که با یک آنتی‌بیوتیک موضعی ترکیب شود، می‌تواند در ۳ ماه ۳۰٪ کومدون‌ها را کاهش دهد.

انواع کومدون ها:

کومدون‌ها از نظر ساختاری و اندازه می‌توانند متنوع باشند. برخی از انواع کومدون‌ها عبارتند از:

  1. کومدون‌های باز: که به عنوان جوش‌های سرسیاه شناخته می‌شوند و پوست بالایی آنها باز است.
  2. کومدون‌های بسته: که به عنوان جوش‌های سرسفید شناخته می‌شوند و پوست بالایی آنها بسته است.
  3. میکرو کومدون‌ها: که بسیار کوچک هستند و با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نیستند.
  4. ماکرو کومدون‌ها: که بسته ای بر روی پوست ظاهر می‌شوند و اندازه آنها بیشتر از ۲ تا ۳ میلیمتر است.
  5. کومدون‌های بسیار بزرگ: که نوعی کیست هستند و دهانه‌ای شبیه به جوش‌های سرسیاه دارند.
  6. کومدون‌های ناشی از آفتاب: که روی گونه‌ها و چانه افراد مسن ظاهر می‌شوند و به علت تاثیر نور خورشید ایجاد می‌شوند.

سوالات متداول

شکر،غذاهای سرخ کردنی و فست فود، شکلات،غذاهای گلیسینی،کربوهیدرات،شیر
دیدگاه شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید:

جدیدترین ها