درمان خانگی پف بالای چشم

1402.01.28 | جوانسازی صورت - بلفاروپلاستی

درمان خانگی پف بالای چشم

قطعا برای شما هم تا الان رخ داده است که اول صبح که از خواب بیدار می‌شوید، در مقابل آینه قرار گیرید و چشم‌های شما پف کرده است. اگرچه خیلی از مردم پف چشم را بعد از بیداری از خواب مشاهده خواهند کرد، اما بعضی از مردم به دلایل ژنتیکی یا به خاطر تغییر کردن مدل زندگی در اکثر ساعت های روز چشم‌های پف نموده هستند.

پف بالای چشم امکان دارد در قسمت های پایینی چشم شما یا در قسمت های بالایی دیده شود. با این وجود، پف بالای چشم که در قسمت بالا است خیلی آزاردهنده است. چرا که تاثیر خیلی زیادی بر ظاهر شما دارد و فرم چهره را خسته نشان خواهد داد. شما می توانید از روش های جراحی مانند بلفاروپلاستی استفاده کنید یا از روش های خانگی استفاده کنید.

 در ادامه چند شیوه برای درمان خانگی  برای بیماری پف در قسمت بالایی چشم به شما معرفی می‌کنیم.

از کمپرس سرد استفاده کنید

یکی از بهترین شیوه‌ها برای درمان خانگی پف بالای چشم، استفاده نمودن از کمپرس سرد می‌باشد. با در نظر گرفتن این که پف در قسمت بالایی چشم به خاطر جمع شدن مایعات زیر پوست دیده می‌شود، باید به وسیله پایین آوردن دمای پوست در قسمت پلک، مایعاتی که در زیر پوست تجمع کرده را از بین برد. کمپرس سرد، عروق خونی که در قسمت زیر پوست پلک هستند را تنگ می‌کند و به برطرف کردن مایعات کمک خواهد کرد.

برای استفاده نمودن از کمپرس سرد، اول یک پارچه آماده نمایید و چند یخ کوچک داخل آن بگذارید. بعد از ان پارچه را کاملا اطراف یخ پیچید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بالای چشم های خود بگذارید. این کار را به شکل روزانه تکرار نمایید تا  این که در پایان پف روی چشم کمتر پیدا نماید.

مصرف آنتی هیستامین

آنتی هیستامین یک داروی ضد آلرژی می‌باشد که می‌تواند همه نشانه های آلرژی آبریزش بینی، پف در قسمت چشم و پف چهره را دور کرد. البته دقت داشته باشید که آنتی هیستامین انواع متفاوتی دارند. پس مناسب است برای استفاده از قرص یا شربت‌هایی که آنتی هیستامین هستند اول پیش پزشک بروید تا این که بهترین دارو برای دور کردن پف بالای چشم به شما معرفی گردد.

در حقیقت، یکی از دلایلی که باعث به وجود امدن تورم پف و سوزش در قسمت پلک بالایی می‌گردد، آلرژی می‌باشد. عوامل متفاوتی امکان دارد باعثت به وجود امدن آلرژی گردند. به‌ طور مثال، گرد و غبار یا حتی موی برخی از حیوانات سبب به وجود امدن آلرژی در بدن می‌شود. از نشانه های آلرژی، سوزش و پف چشم می‌باشد که با آن امکان دارد قرمزی چشم و آبریزش بینی هم دیده شود.

بالا نگه داشتن سر، هنگام خواب

یکی از شیوه های درمان خانگی پف بالای چشم، نگه داشتن بالای سر در زمان خواب می‌باشد. اگر به شکل ژنتیکی پلک چشم شما عادت به پف کردن دارد یا عوامل دیگر محیطی وجود دارد که باعث پف پلک بالای چشم می‌شود ، می‌توانید با انجام این تمرین کم کم زمان مشکل خود را دور کنید . برای این عمل، قبل از این که بخوابید سر خود را به وسیله چند بالش اضافی بالا کنید. می‌توانید از یکی دو بالش برای نگهداشتن بالای سر استفاده نمایید.

در شیوه دیگر باید به مراکز عرضه ابزار و تجهیزات پزشکی بروید و بالش‌های مخصوص را تهیه نمایید. هنگامی که سر بالاتر از بدن باشد ، از جمع شدن مایعات در پلک جلوگیری می‌شود. اگر بالا بودن سر باعث درد گردن یا مواردی مثل این می‌شود، بهتر است از بالش‌های مخصوص این کار تهیه کنید و نیمه بالایی بدن را هم به طرف بالا بکشانید.

هشت ساعت خواب کافی را داشته باشید

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر درمان خانگی پف چشم، خواب به مقدار کافی در شب می‌باشد. انسان به شکل عادی باید کم از کم هشت ساعت خواب کامل در طور شبانه روز داشته باشد. پس، برای جلوگیری کردن از پف چشم باید به خواب خود دقت کامل داشته باشید. خواب کم نه فقط سبب پف چشم می‌گردد، بلکه سیاهی اطراف چشم را هم بیشتر می‌کند و حتی می‌تواند پوست کنار چشم را تیره کند.

اگر برنامه کاری و برنامه زندگی شما شلوغ می‌باشد، بهتر است از یک شیوه مناسب ‌تر برای این که خواب کافی در طول شبانه روز داشته باشید استفاده نمایید. به طور مثال، می‌توانید یک برنامه استاندارد برای خواب خود درست کنید. تلاش کنید از این برنامه حتی در ایام تعطیل هم پیروی نمایید. چند ساعت قبل از این که در شب به خواب بروید، از مصرف کافئین و غذاهایی که فرآوری شده هستند پرهیز کنید.

همین طور بهتر است قبل از این که از غذا‌های سنگین استفاده کنید و وعده شام را تقریبا ۳ الی ۴ ساعت قبل از این که به خواب بروید میل نمایید. یکی از کارهایی که به شما کمک خواهد کرد ۸ ساعت خواب خوب در شبانه روز داشته باشید، کم کردن استفاده از تکنولوژی همانند گوشی همراه یا رایانه می‌باشد. خیره شدن به صفحه تلفن همراه و بقیه ابزارها امکان دارد بر فرآیند خواب موثر باشد.

مصرف سدیم را کاهش دهید

از اقدامات دیگر برای درمان خانگی پف چشم، کمتر کردن مصرف سدیم می‌باشد. شاید برای شما هم این چیز جالب است که بدانید که استفاده از نمک تا حد بالایی بر پف چشم یا به وجود آمدن کیسه‌های پایین چشم موثر است. بعضی از مردم به شکل معمول عادت کرده‌اند  از نمک زیادی در کنار غذا مصرف کنند. استفاده خیلی زیاد سدیم در بدن امکان دارد باعث ورم چشم گردد یا حتی پف پایین چشم را هم بیشتر کند. نمک در بدن نقش خیلی حیاتی و مهمی در جمع شدن مایعات زیر پوست پلک خواهد داشت. هر کسی باید روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم نمک استفاده نماید.

اما استفاده سدیم بیشتر از این اندازه خطرات جبران ناپذیری به بدن فرد وارد می‌کند. به طور کلی، نمک به وسیله شیوه های متعددی وارد بدن می‌گردد.

به طور مثال، غذاهایی که فرآوری‌شده هستند سرشار از ادویه و سدیم می‌باشند. پس دقت کنید اکثر مواقع غذاهای خانگی استفاده شود. چرا که در این صورت می‌توانید میزان سدیم بدن را برابر و ایده آل نگه دارید. همین طور یک برنامه غذایی تهیه کنید و تا جایی که امکان دارد از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده نمایید.

غذای سرشار از آهن بخورید

از شیوخ های درمان خانگی پف بالای چشم، استفاده از غذاهای پر از آهن می‌باشد. به طور کلی، تغذیه نقش خیلی زیادی بر به وجود آمدن پف چشم خواهد داشت. اگر به شکل عمومی پف چشم و سیاهی اطراف چشم را تجربه کرده اید، امکان دارد کمی آهن در بدن شما کمتر شده باشد.

در این صورت، بهترین راهکار استفاده کردن از مکمل‌های آهن و استفاده از غذاهای پر از آهن می‌باشد. غذاهایی همانند مرغ، گوشت، غذا های دریایی، لوبیا، نخود سبزی، نان یا غلات پر از آهن می‌باشند و برای اشخاصی که دارای پف چشم هستند خیلی مناسب است.

غذای سرشار از آهن بخورید

همچنین بخوانید : لیفت صورت مشهد

سیگار را ترک کنید

درمان خانگی پف چشم تنها با استفاده از داروهای گیاهی یا چیزهایی مثل این امکان پذیر نمی‌باشد. بلکه اول باید شرایط محل را برای درمان پف چشم به وجود بیاورید. به طور مثال، حتی اگر روزانه از کمپرس آب سرد برای دور کردن پف بالای چشم استفاده می‌شود، باز هم اگر که سیگار را ترک نکنید تاثیر زیادی مشاهده نمی‌کنید.

پس، در اولین گام یک تغییر شفاف در مدل زندگی خود به وجود بیاورید. نیاز است به همراه سیگار استفاده از الکل یا بقیه نوشیدنی‌هایی که ضرر دارند را هم کاهش پیدا کند. سیگار می‌تواند باعث به وجود آمدن کیسه‌های پایین چشم، پف چشم، تغییر کردن رنگ پوست و نشانه های پیری گردد.

در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرید

یکی از چیزهایی که سبب می‌گردد مقدار تجمع مایعات در پوست افزایش یابد ، رفتن در زیر نور مستقیم خورشید می‌باشد. اشعه UVA و UVB به شکل مستقیم بر به وجود آمدن کیسه‌های پایین چشم و همین طور پف بالای چشم موثر است. نور خورشید باعث  صدمه رسیدن به قسمت رادیکال.های آزاد پوست می‌شود و پیری پوست را به ارمغان می‌اورد.

برای پرهیز از این طور مشکلی، باید از ضدآفتاب با SPF 30 حتی بیشتر از آن استفاده شود. علاوه بر مصرف ضدآفتاب، هر وقت که از خانه بیرون می‌شوید عینک آفتابی را با خود ببرید.

استفاده از چای کیسه ای

چای کیسه‌ای این توانایی را دارد که در کوتاه‌ترین زمان ورم چشم را دور کند. از ایام گذشته تا الان، از این شیوه برای درمان کردن پف پایین چشم یا حتی ورم‌هایی که در قسمت بالای چشم هستند استفاده می‌شده. چای کیسه‌ای به طور طبیعی ویژگی خنک کنندگی با خود دارد و باعث از بین رفتن مایعاتی می‌شود که زیر پوست جمع شده اند.

برای این کار، نیاز است که دو عدد چای کیسه‌ای را داخل آب سرد خیس نمایید و  نیم ساعت بالای پلک بگذارید. بعد از ۳۰ دقیقه، چشمان تان را به وسیلهی آب سرد بشویید.

درمان با قاشق سرد

یکی از شیوه های راحت برای درمان خانگی پف بالای چشم، استفاده کردن از قاشق فلزی سرد می‌باشد. کاری که نیاز است برای این نوع درمان انجام دهید این می‌باشد که قاشق‌ها را یک شب داخل یخچال قرار دهید تا  این که به مقدار کافی سرد شوند. صبح ، قاشق را چند دقیقه بالای پف چشم بگذارید تا این که ورم چشم کمتر شود.

درمان با قاشق سرد

همچنین بخوانید : هایفوتراپی صورت

استفاده از خیار

اگر به دنبال این هستید که یک شیوه درمانی راحت و کاربردی برای دور کردن پف چشم پیدا کنید، توصیه می‌کنیم از خیار استفاده شود. خیار از میوه‌هایی است که کاملا مناسب درمان خانگی پف چشم خواهد بود. برای این کار، نیاز است یک عدد خیار را برش بزنید و داخل یخچال بگذارید. دو تا برش حلقه‌ای از این خیار را برای کمتر کردن پف چشم نیاز دارید.

بعد از این که برش‌های این خیار به مقدار کافی سرد گردید، آن‌ها را از یخچال بیرون کنید و به نیم ساعت بالای پف چشم بگذارید. این کار سبب خواهد شد تا پوست کنار چشم تازه گردد ورم تا حد خیلی فراوانی کمتر شود.

استفاده از خیار برای درمان پف چشم

همچنین بخوانید : تزریق ژل به سینه

ماساژ پلک

کمی وازلین پیدا کنید و پلک‌ها را خیلی آرام با مقدار کمی از وازلین ماساژ بدهید. بعد از آن، چند عدد یخ را داخل یک پارچه نخی یا داخل یک حوله بگذارید و آن را پشت چشم خود قرار دهید تا این که ورم چشم‌ها را کمتر کند.

استفاده از سیب زمینی

یکی از شیو های خیلی مناسب برای درمان خانگی پف چشم، مصرف  سیب زمینی می‌باشد. اول یک سیب زمینی خام را برش بزنید و دو عدد حلقه برش خورده را چند دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا این که دمای آن کمتر شود. بعد از آن تقریبا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هر کدام از حلقه های برش زده سیب زمینی را بالای چشمان خود قرار دهید. سیب زمینی تاثیر خیلی فراوانی بر آرام نمودن چشم‌ها و پایین آمدن ورم چشم خواهد داشت.

استفاده از شیر خنک

راه حل دیگری که برای درمان خانگی پف چشم از ان استفاده می‌شود، مصرف شیر خنک می‌باشد. شیر سرد تاثیر به شدت زیادی بر کمتر شدن پف چشم و همین طور دور کردن حساسیت چشم‌ها خواهد داشت. برای این کار دو عدد پد پنبه‌ای که تمیز باشد را بردارید و کمی شیر سرد بالای آن ریخته. بعد از آن پنبه‌ای که آغشته به شیر خنک است را چند دقیقه بالای چشم بگذارید. مناسب است این را برای چند روز پشت سر هم انجام داده تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

داروی گیاهی برای پف بالای چشم

علاوه بر شیوه‌هایی که برای بهتر شدن پف بالای چشم در این مقاله پیشنهاد و توصیه کردیم، می‌توان از داروهای گیاهی هم برای کمتر شدن ورم چشم مصرف نمود. بسیاری از داروهای گیاهی هستند که برای درمان پف چشم کاملا مناسب می‌باشند و برای از بین بردن پف چشم از ان‌ها استفاده می‌کنند.

برای این بهتر است تا به عطاری‌ها و کسانی که در زمینه طب سنتی تبحر و مهارت دارد مراجعه کنید و داروی گیاهی که برای این بیماری مناسب است را تهیه کنید.

سخن پایانی

در این نوشته به طور کامل در موضوع درمان خانگی پف بالای چشم صحبت کردیم. برای بهتر شدن پف چشم شیوه های زیاد و موثری وجود دارد که هر یک از ان‌ها می‌تواند این بیماری را درمان کند. اگرچه می‌توان از شیوهای دیگری همانند عمل بلفاروپلاستی به وسیله لیزر برای بهبود پف چشم کار گرفت ، ولی اول کار تلاش کنید شیوه.های درمان خانگی را امتحان نمایید.

سوالات متداول

اگر این مشکل زیاد حاد نباشد می توانید با استفاده از روش های خانگی تا حد منطقی درمان کنید
بستگی به شرایط دارد ولی با توجه به اینکه بلفاروپلاستی یا جراجی پلک عمل کم نقاهتی می باشد ترجیح بلفاروپلاستی هست
دیدگاه شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید:

جدیدترین ها