چه عواملی باعث لاغری و چاقی شما می شوند؟

1402.02.26 | پیکر تراشی - جراحی زیبایی شکم

چه عواملی باعث لاغری و چاقی شما می شوند؟

در دنیا اکنون و زمان حاضر رسیدن به ظاهر برای افراد اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و کمتر کسی را پیدا می کنید که دنبال اینکه بدن یا ظاهر خود را خوش فرم کند نباشد ، بسیاری از افراد از اینکه لاغر هستند و چاق نمی شوند گله دارند برعکس هستن کسانی که چاق هستن و آرزوی لاغر شدن دارند این گونه افراد معمولا می گویند ما آب می خوریم چاق می شویم در اینجا می خواهیم این مورد رو بررسی کنیم.

عوامل مختلفی می‌توانند باعث لاغری و چاقی شخص شوند. در زیر به برخی از این عوامل اشاره می‌شود:

چه عواملی باعث ایجاد لاغری در ما می شوند؟

یک سری عوامل هستن که از چاقی ما جلوگیری می کند و باعث می شود که ما اصلا وزن نگیریم . برای این مورد بهتر هست با یک متخصص صحبت کنید و آزمایشات لازم را بدهید ولی عواملی که به صورت تیتروار می توانیم بیان کنیم که باعث ایجاد لاغری در ما می شوند عبارت هستند از:

1- مشکلات گوارشی مانند بیماری کلیه، بیماری کرون و یا سندرم روده تحریک‌پذیر
2- بیماری‌های غددی مانند بیماری‌های تیروئید و قند خون
3- عدم مصرف کافی غذا یا مصرف غذاهای کم کالری : برخی وقتها فرد مصرف غذلی کافی ندارد یا غذاهایی که می خورد کالری کافی را ندارند
4- بیماری‌های خاص مانند سرطان : متاسفانه برخی از بیماری ها باعث کاهش وزن می شوند.
5- استفاده از داروهایی که باعث کاهش اشتها و یا کاهش وزن می‌شوند

چه عواملی باعث ایجاد چاقی در ما می شوند؟

طبق تجربه این حالت برای افراد بیشتر پیش می اید که می خواهند از اینی که هستند چاق تر نشوند یا حتی وزن کمتری پیدا کنند و همیشه دنبال روش هایی برای جلوگیری از چاق شدن خود هستند. برای این مورد باید سبک زندگی و ورزش خود را عوض کنید ما در اینجا به صورت تیتروار مواردی که باعث به وجود آمدن این حالت چاقی می شود را بررسی می کنیم

1- مصرف بیش از حد غذا و نوشیدنی‌های شیرین و پرکالری
2- فعالیت بدنی کم یا نداشتن آن : در نظر داشته باشید میزان کالری ورودی و خروجی بدن باید تناسب خود را داشته باشد
3- سن بالا
4- عدم خواب کافی
5- بیماری‌های مانند بیماری‌های تیروئید و قند خون
6- ژنتیک و عوامل وراثتی

همچنین، عوامل روانی مانند استرس، اضطراب، افسردگی و اضطراب اجتماعی نیز می‌توانند بر وزن شخص تأثیر بگذارند.

 

چه تمریناتی برای کاهش وزن انجام دهیم؟

همچنین بخوانید :  مزایا و عوارض پیکر تراشی

چه تمریناتی برای کاهش وزن انجام دهیم؟

برای کاهش وزن، ترکیبی از تغذیه مناسب و فعالیت بدنی منظم و متنوع موثر است یعنی شما باید به تناسب اینکه می خواهید کدام قسمت بدن را لاغر کنید یا سایز آن را کم کنید باید ورزش متناسب با آن را انجام دهید. در زیر به برخی از تمریناتی که برای کاهش وزن مفید هستند، اشاره می‌کنیم:

1. ورزش های هوازی: ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دویدن، شنا، دوچرخه سواری و یا آئروبیک، باعث افزایش ضربان قلب و سوختن کالری می‌شوند. برای به دست آوردن نتایج مطلوب، بهتر است هفته‌ای حداقل 150 دقیقه به این تمرینات اختصاص دهید.

2. تمرینات وزنه‌ای: تمرینات وزنه‌ای مانند استفاده از دمبل و بارهای آزاد، باعث افزایش میزان عضلات و سوختن چربی هستند. برای به دست آوردن نتایج مطلوب، بهتر است روزانه 30 تا 45 دقیقه به این تمرینات اختصاص دهید.

3. تمرینات ترکیبی: تمریناتی که هم شامل کارهای هوازی و هم تمرینات وزنه‌ای هستند، باعث سوختن کالری بیشتر می‌شوند و باعث افزایش میزان عضلات و بهبود قابل توجهی در شاخص توده بدنی شما می‌شوند.

4. تمرینات مقاومتی: تمرینات مقاومتی مانند یوگا، پیلاتس و یا بدنسازی، باعث افزایش قدرت عضلات و تعادل بدنی شما می‌شوند. همچنین، این تمرینات به خوبی برای کاهش استرس و افزایش روحیه مناسب هستند.

 

چه تمریناتی برای افزایش وزن پیشنهاد می‌کنید؟

برای افزایش وزن، باید مصرف کالری روزانه خود را افزایش داده و در کنار آن، تمرینات مناسبی انجام داده تا عضلات بدن شما افزایش پیدا کنند. در زیر به برخی از تمریناتی که برای افزایش وزن مفید هستند، اشاره می‌کنم:

1. تمرینات وزنه‌ای: تمرینات وزنه‌ای مانند بدنسازی و تمرینات با وزنه‌های آزاد، باعث افزایش حجم عضلات و وزن شما می‌شوند. برای به دست آوردن نتایج مطلوب، بهتر است روزانه 30 تا 60 دقیقه به این تمرینات اختصاص دهید.

2. تمرینات ترکیبی: تمریناتی که هم شامل کارهای هوازی و هم تمرینات وزنه‌ای هستند، باعث افزایش وزن و حجم عضلات شما می‌شوند. برای به دست آوردن نتایج مطلوب، بهتر است روزانه 45 تا 90 دقیقه به این تمرینات اختصاص دهید.

3. تمریناتی با وزن بدن: تمریناتی مانند شین‌آپ، پشت‌آرنجی، فرشته‌نشینی و دیوارنشینی، باعث افزایش قدرت و حجم عضلات شما می‌شوند. برای به دست آوردن نتایج مطلوب، بهتر است روزانه 20 تا 30 دقیقه به این تمرینات اختصاص دهید.

4. تمرینات کاردیو: تمرینات کاردیو مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و یا دویدن، باعث افزایش سطح کالری مصرفی و سوختن چربی‌های بدن می‌شوند. برای به دست آوردن نتایج مطلوب، بهتر است هفته‌ای 150 تا 300 دقیقه به این تمرینات اختصاص دهید.

دلایل لاغری چیست؟

همانطور که افراد از چاقی می ترسند و نگران آن هستند ، لاغری هم نگرانی خاص خود رو می طلبد و باید علت آن مشخص شود و بعد به درمان آن بپردازید دلایلی که اینجا برای لاغری کلینیک زیبایی توس بیان می کند فقط دلایل عام لاغری هستند و برای بررسی تخصصی تر نیاز هست توسط پزشک معاینه شوید .

لاغری ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

1. عدم استفاده از کالری مناسب: اگر شما بیشتر از آنچه که برای حفظ وزن بدنتان لازم است کالری مصرف نکنید، احتمالاً وزن خود را از دست خواهید داد. این ممکن است به دلیل تغذیه نامناسب، کاهش اشتها، بیماری یا استرس باشد.

2. بیماری‌های مزمن: برخی بیماری‌ها مانند سرطان، بیماری کلیوی، عفونت‌های مزمن و بیماری‌های گوارشی مانند کرون و سلیاک می‌توانند باعث لاغری شوند.

3. تمرین بیش از حد: تمرینات شدید و بیش از حد می‌توانند باعث لاغری شوند.

4. اختلالات روانی: برخی اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات تغذیه‌ای مانند بلیمیا و آنورکسیا می‌توانند باعث لاغری شوند.

5. عوامل وراثتی: برخی افراد به دلیل عوامل وراثتی ممکن است به سختی وزن بگیرند.

6. مصرف مواد مخدر: مصرف برخی مواد مخدر مانند مت، آمفتامین و کوکائین می‌تواند باعث لاغری شود.

در هر صورت، برای تشخیص دقیق دلایل لاغری، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دلایل چاقی چیست؟

چاقی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

1. مصرف بیش از حد کالری: اگر بیشتر از آنچه که برای حفظ وزن بدن لازم است کالری مصرف کنید، احتمالاً وزن خود را افزایش خواهید داد. این ممکن است به دلیل تغذیه نامناسب، مصرف غذاهای پرکالری و نبود فعالیت بدنی می‌باشد.

2. عوامل وراثتی: برخی از عوامل وراثتی ممکن است باعث چاقی شود، به عنوان مثال افرادی که خانواده‌های چاق دارند، احتمالاً بیشتر از دیگران به چاقی مبتلا می‌شوند.

3. بیماری‌های مزمن: برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های مربوط به تنفس می‌توانند باعث چاقی شوند.

4. عدم تعادل هورمونی: برخی اختلالات هورمونی مانند هیپوتیروئیدیسم، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و نقص هورمون رشد می‌توانند باعث افزایش وزن شوند.

5. عوارض داروها: برخی داروها مانند قرص‌های آنتی‌دپرسانت، کورتیکواستروئیدها و برخی داروهای درمانی برای بیماری‌های مختلف می‌توانند باعث چاقی شوند.

6. استرس: استرس و فشار ناشی از شغل، امتحانات و مسائل روزمره می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

در هر صورت، برای تشخیص دقیق دلایل چاقی، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

ضمناً، باید توجه داشت که چاقی یک بیماری مزمن است که ممکن است منجر به مشکلات جدی سلامتی شود، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های مربوط به کبد و مشکلات تنفسی. همچنین، چاقی می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب، درد و عدم توانایی در انجام برخی فعالیت‌های روزمره شود.

برای کاهش وزن، لازم است که یک برنامه تمرینی منظم و یک رژیم غذایی سالم دنبال کنید. برنامه‌های تمرینی شامل ترکیب تمرینات کاردیو و مقاومتی می‌باشند. رژیم غذایی شامل مصرف میزان مناسبی از مواد غذایی سالم، مانند میوه‌ها، سبزیجات و محصولات غذایی با کمترین میزان چربی، شکر و نمک است.

چه راه هایی برای لاغری یا چاقی شما پیشنهاد می دهیم

آنچه که کلینیک زیبایی توس به آن حتما تاکید دارد تغییر روند و سبک زندگی هست ، بعد از تصمیم تغییر سبک زندگی بستگی به شرایط فعلی شما از لحاظ ظاهری ، تایم و هزینه ای که مد نظر دارید دارد ، شما هم می توانید با ورزش و تغذیه به این مهم دست پیدا کنید ، هم می توانید از طریق روش های جراحی به این مهم برسید و هم از طریق یک سری قرص ها ولی چیزی که ثابت هست در تمامی این روش ها شما باید بعد از آن سبک زندگی خود را تغییر بدهید تا برگشتی نداشته باشد 

سوالات متداول

بله، مکمل‌هایی برای افزایش وزن وجود دارند، اما قبل از مصرف هرگونه مکمل، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. مصرف بدون نظر پزشک ممکن است باعث عوارض جانبی ناخواسته شود.
بله، مکمل‌هایی برای کمک به کاهش وزن وجود دارند، اما همانند مکمل‌های افزایش وزن، قبل از مصرف هرگونه مکمل، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. مصرف بدون نظر پزشک ممکن است باعث عوارض جانبی ناخواسته شود.
شامل محصولاتی هستند که به عنوان یک عامل کمکی برای کاهش وزن طراحی شده‌اند. این مکمل‌ها عمدتاً شامل موادی هستند که به عنوان یک منبع انرژی کم کالری، یک مهار کننده اشتها یا یک مکمل متابولیک عمل می‌کنند.
دیدگاه شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید:

جدیدترین ها