اگر فتق عمل نشود چه می شود؟

1402.01.01 | پیکر تراشی

اگر فتق عمل نشود چه می شود؟

زمانی که بافت چربی یا بخشی از روده از نزدیک ناف عبور کند و دهانه ی شکمی جنین که بند ناف از آن می گذرد پس از تولد به خوبی بسته نشود، در نوزادان بوجود می آید.همچنین در بزرگسالان در نتیحه فشار مکرر روی شکم ایجاد می گردد. اگر فتق عمل نشود احتمال دارد بخشی از روده به دیواره ی شکم گیر کند و جریان خون کافی دریافت نکند و باعث شود که بافت روده، سیاه یا پاره شود.این عارضه در برخی افراد به حالت برآمدگی در کشاله ران و یا شکم می باشد که با مراجعه به پزشک و انجام معاینات و آزمایشات می توانند به تشخیص و درمان این بیماری بپردازند. جهت آشنایی بیشتر با فتق،درمان فتق و انواع فتق تا پایان مطلب همراه ما باشید.

فتق در چه نواحی بیشتر ایجاد می گردد؟

فتق در ناحیه انسزیونال یا محلی که قبلا جراحی انجام شده است.

فتق بیضه یا بالای آن

فتق ناف

فتق در چه نواحی بیشتر ایجاد می گردد؟

همچنین بخوانید : لیفت باسن و تزریق چربی به باسن

علائم فتق

  • احساس سنگینی در شکم
  • درد شکمی و حالت تهوع
  • وجود توده دردناک در ناحیه بیضه
  • بیرون زدگی یا برآمدگی در ناحیه که به رنگ قرمز یا بنفش تیره باشد.
  • درد در ناحیه شکم یا کشاله ران هنگام خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین

 

فتق یا باد فتق چیست؟

فتق شکافی در دیواره عضلانی است که به محتویات شکم اجازه عبور به سمت بیرون می دهد.شایع ترین فتق ها در کشاله ران و شکم رخ می دهد.فتق انواع گوناگونی دارد. که در زیر به انواع فتق می پزدازیم .

انواع فتق

فتق نافی

زمانی فتق نافی بوجود می آید که بافت چربی یا بخشی از روده از نزدیک ناف عبور کند.اگر منفذ ناف در دوران نوزادی به درستی بسته نشود در نوزادان رخ می دهد.بزرگسالان نیز در نتیحه فشار مکرر روی شکم تحت تاثیر این عارضه قرار می گیرند.

فتق هیاتوس 

فتق هیاتوس زمانی ایجاد می شود که بخشی از معده با فشار روی دریچه دیافراگم باعث جدایی ورقه نازک ماهیچه ای از قفسه سینه می شود و سبب فشار روی سینه می شود. این نوع فتق ممکن است علایم آشکاری نداشته باشد و ممکن است باعث سوزش سر دل شود .هنوز  مشخص نشده است که چه عاملی سبب بوجود آمدن فتق هیاتوس می شود ممکن است نتیجه فشار شکمی یا ضعیف شدن دیافراگم باشد.

فتق فمورال

فتق فمورال که بیشتر زنان را نسبت به مردان درگیر می کند،زمانی بوجود می آید که بافت چربی یا بخشی از روده به کشاله ی ران در قسمت داخلی بالای ران وارد می شود.فتق فمورال با فشار روی شکم همراه است.این فتق بیشتر در بارداری برای زنان صورت می پذیرد چون فشار زیادی به شکم وارد می آید که به صورت یک توده یا برجستگی زیر پوست مشاهده می شود.اگر باردار هستید و احساس می کنید فتق دارید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.اکثر اوقات ترمیم فتق به بعد از بارداری موکول می شود ولی زمانیکه فتق خیلی بزرگ شود و باعث ناراحتی گردد، توصیه به جراحی می شود که اغلب در سه ماهه دوم انجام می شود.

فتق اینگوینال

فتق اینگوینال بیشتر مردان را درگیر می کند و زمانی بوجود می آید که بافت چربی یا روده به کشاله ران نفوذ کند.اینگوینال را با عنوان فتق کشاله ران می شناسند.این نوع فتق با افزایش سن و فشار روی شکم همراه است.65% افرادی که بیماری فتق را تجربه کرده اند ،بیماری آنها از نوع اینگوینال بوده است. .ینگوینال به کیسه ی بیضه نزدیک است و اگر در زنان رخ دهد بیشتر به رحم آنها نزدیک خواهد بود اگر درما به موقع انجام نشو ممکن است به سایر بافتهای بدن آسیب وارد کند.

انواع فتق در کودکان

بر اساس آمار بین 10 تا 25 درصد نوزادان دختر و پسر با فتق ناف متولد می شوند.این نوع فتق در کودکان زودرس و باوزن کم بیشتر دیده می شود.علت فتق ناف را جدایی عضلات شکم یا پارگی قسمتی از شکم بخصوص روده می دانند که هنگام سرفه و گریه کودک متوجه خواهید شد.معمولا فتق ناف در کودکان بدون درد است.اما هنگامیکه با استفراغ،درد یا تورم در محل همراه باشد باید هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه شود.فتق های نافی در سنین 1 تا 2 سالگی از بین می رود ولی اگر تا 5 سالگی از بین نرفت می توان از جراحی جهت درمان فتق استفاده کرد.

آیا جراحی فتق دردناک است؟

خیر .چون در هنگام جراحی بیهوش کامل هستید هیچگونه دردی را احساس نخواهید کرد.پس نگران درد در هنگام جراحی نباشید.باتوجه به تشخیص پزشک که آیا بیماری فتق توسط دارو برطرف می شود یا نیاز به جراحی است،درمان انجام می گیرد.در این بین شاید سوال کاربران این باشد که اگر به وجود این بیماری در خود شک کنیم به کدام پزشک مراجعه کنیم ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که چون بیماری فتق مربوط به اندام تحتانی است به ارولوژیست مراجعه کنید.جهت درمان فتق جراحی به روشهای مختلفی صورت می پذیرد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

آیا جراحی فتق دردناک است؟

همچنین بخوانید : پروتز باسن

اگر فتق عمل نشود چه می شود؟

اگر فتق عمل نشود، ممکن است وضعیت شما بهبود نیابد و مشکلات مربوط به فتق ممکن است ادامه یابد یا تشدید شود. در عملیات فتق، باز کردن و تقویت نقاط ضعف در دیواره عضلانی شکم، فتق تصحیح می‌شود و بازگشت به محل خود امکان‌پذیر می‌شود. اگر این عمل انجام نشود، ممکن است علائم و مشکلات زیر رخ دهد بنابراین پیشنهاد می‌شود با متخصص جراحی مشاوره کنید تا ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت شما و نیاز به عمل جراحی فتق داشته باشید.:

1. درد: فتق ممکن است باعث درد و عدم راحتی شود. این درد ممکن است موقتاً تسکین یابد، اما به طور معمول با فشار و فعالیت‌های روزمره تشدید می‌شود.

2. تروما: ممکن است فتق در نتیجه فشار و کشیدگی نسج‌ها تروما (لخته خونی) ایجاد کند. این مشکل ممکن است علائمی مانند درد، تورم و تحول رنگ در ناحیه فتق ایجاد کند.

3. تنگی معده یا روده‌ها: در برخی موارد، نسج‌ها می‌توانند به طور کامل درون کیسه فتق فرو روند و باعث تنگی معده یا روده‌ها شوند. این وضعیت نیاز به مداخله فوری جراحی دارد.

4. آسیب نسج‌ها: در برخی موارد، فتق ممکن است منجر به فشردگی نسج‌ها شود که باعث مرگ نسج‌ها (نکروز) می‌شود. این وضعیت نیاز به مداخله فوری جراحی دارد.

 

انواع جراحی فتق

جراحی رباتیک:

یکی از روشهای جراحی فتق به روش رباتیک است که ازطریق ایجاد برش های کوچک در قسمتی که فتق ایجاد شده صورت می پذیرد ،جراح با کنسول هدایت کننده لوازم جراحی را روی آن هدایت می کند تا فتق را از بین ببرد. 

انواع جراحی فتق

همچنین بخوانید : تزریق ژل به سینه

جراحی لاپاراسکوپی:

در این روش به تشخیص پزشک ممکن است کاندید مناسبی جهت جراحی باز نباشید در این نوع جراحی به جای ایجاد یک برش طولانی ،چندین برش کوچک ایجاد می شود و به کمک دستگاه لاپاراسکوپ متصل به میکروسکوپ پارگی های دیواره عضلات ترمیم می شوند.در این روش شخص زودتر می تواند به فعالیتهای روزمره زندگی خود برگردد.

جراحی باز:

در این روش یک برش در کشاله ران یا ناحیه مورد نظر ایجاد می شود .این برش آنقدر پیش می رود تا به سطح مورد نظر یا فتق دسترسی پیدا کند و قسمتی که بیرون زده بود را به حالت اولیه برمی گردانند و بقیه نواحی که دچار زخم شده اند را با بخیه ترمیم می کنند.با توجه به نوع و شدت فتق می توان از توری پزشکی یا پرده مصنوعی جهت ترمیم ضایعه استفاده کرد.

 

سخن آخر

خطر ابتلا به فتق با افزایش سن بیشتر می شود و در مردان نسبت به زنان شایع تر است .این بیماری ممکن است به دلایل مادرزادی یا سیر نزولی بیضه در پسران ایجاد شود . یکی دیگر از دلایل این بیماری فشارهای حفره ی شکمی می باشد که سبب پارگی پریتوان ، فاسیا و عضلات می گردد. گاهی سرفه های مزمن ،بلند کردن اجسام سنگین از جمله عوامل تشدید کننده این بیماری می باشد.اگر علایم این بیماری را در خود احساس کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا هرچه سریعتر درمان صورت پذیرد.با توجه به تشخیص پزشک نوع درمان متفاوت است و مدت زمان جراحی در بیماری فتق حدود 3 تا 4 ساعت است که بنا به سن،شرایط بدنی بیمار و ابعاد فتق فرق می کند.جهت اطلاع از هزینه جراحی و درمان می توانید با مشاوران رایگان کلینیک جراحی زیبایی توس در ارتباط باشید.مشاوران ما پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستند.

 

سوالات متداول

ممکن است روده را در بخش شکمی درگیر کند و یا برآمدگی ایجاد شده برای شما مشکل ایجاد کند.
خیر .شمادر طول جراحی فتق کاملا بیهوش هستید و هیچ دردی را احساس نخواهید کرد.
تورم آشکار در ناحیه پوست شکم یا کشاله ران،احساس سنگینی در شکم،یبوست،درد و تورم در ناحیه بیضه ها
دیدگاه شما
    • شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 01:37:15
    • مهرزاد زارعی
    منم فتق درسمت چپ زیر شکم دارم و چیزهای سنگین که بلند میکنم یا صرفه میکنم ورم می‌کند وبیرون میزند
    • چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 06:18:31
    • حجت هنرورز
    من فتق ناف دارم ولی اعلایمی ندارم رادرمان چیست
  • نمایش بیشتر

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید:

جدیدترین ها