عمل بای پس معده چگونه انجام می شود؟ و میزان ماندگاری آن

1402.07.19

عمل بای پس معده چگونه انجام می شود؟ و میزان ماندگاری آن

بسیاری از مردم وجود دارند که با ورزش و رژیم نتوانستند به اندام دلخواه خود برسند و این مورد آنها را حسابی کلافه کرده است و از این رو این چاقی باعث شده است که با مشکلات بزررگتری برای سلامتی روبرو شوند.که این افراد با بای پس معده می توانند به وزن دلخواه خود برسند .این روش با کم کردن حجم مواد غذایی و جذب آن به روده باعث می شود حجم کم کنند .

و البته این را باید در نظر گرفت که افرادی که می خواهند بای پس معده انجام دهند باید رژیم و ورزش همیشه در برنامه خود داشته باشند تا بتوانند نتایج پس از بای پس از معده نتیجه دلخواه خود را حفظ کنند .

عمل بای پس معده چگونه انجام می شود؟

اگر شما از چاقی و اضافه وزن خود رنج می بردید حتما تا بحال به دنبال انواع روش های لاغری بوده اید . 

بای پس معده یکی از روش های لاغری  و زیبایی اندام موجود در جهان می باشد که نسبت به باقی روش های لاغری عوارض کمتری دارد . متخصص گوارش و پزشک مورد نظر شما در عمل بای پس معده با تغییراتی که در ساختار گوارش شما ایجاد می کند باعث می شود تا مقدار دریافتی به معده کمتر شود و از این رو با کوتاه تر کردن روده کوچک باعث جذب کمتر در نتیجه لاغری می شود .

در عمل بای پس معده ،مقداری از بالای معده بریده و از بقیه معده جدا می شود و بعد از مقداری هم از روده کوچک بریده و روده باریک مستقیا به معده کوچک متصل میشود. در بای پس معده و طی مراحل هضم غذا ، اول غذای بلیعده شده به معده کوچک و روده باریک و بعد از آن به روده بزرگ و دفع می شود بنابراین اضافه معده و روده را دور می زند و باعث می شود جذب کمتری در روده صورت گیرد .

هدف جراحی بای پس از معده چیست؟

  1. کاهش حجم معده : که در این روش و با کم کردن حجم معده باعث می شود روند کاهش سریعتری می شود و معده نمی توانند مواد خوارکی بیشتری را در خود جای دهد و زودتر احساس سیری ایجاد می شود نمی تواند کربوهیدرات یا فیبر بیشتری را به روده بفرستد و همین موضوع باعث کم شدن و کاهش وزن می شود

  2. با کوتاه تر شدن روده غذا مسیر طولانی تری تا دفع طی نمی کند و همین موضوع باعث می شود تا دفع سریعتر صورت گیرد و همین مورد و سرعت در آن باعث جذب کمتر می شود ،پس زمانی که بدن شما نتواند این مواد غذایی را جذب کند روند کاهش وزن اتفاق می افتد .

عوارض عمل بای پس معده :

  • لخته شدن خون 
  • آمبولی 
  • مشکلات تنفسی یا در برخی موارد مشکلات ریوی 
  • عفونت 
  • واکنش منفی به بیهوشی 
  • نشتی دستگاه گوارش 

اقدامات قبل از بای پس معده :

  1. تا یک ال دو هفته قبل از عمل بای پس معده مصرف نیکوتین و دخانیات و سیگار اکیدا ممنوع و متوقف شود ( زیرا مصرف نیکوتین باعث غلظت خون و در نهایت لخته شدن و بسته شدن لوله های عروقی می شود )
  2. این درست است که بای پس معده باعث کم شدن حجم معده و به مرور کاهش وزن می شود ولی لازم است که بعد از آن حتما فعایت های بدنی و ورزشی خود را داشته باشید تا بتوانید نتیجه را حفظ کنید پس بهتر  از قبل از عمل بای پس معده بدن خود را به ورزش عادت دهید .
  3. تمامی آزمایشاتی که پزشک مورد نظر برای شما در نظر گرفته است را به درستی انجام دهید و در اختیار پزشک خود قرار دهید .
  4. حتما قبل از عمل بای پس معده مشورت کامل و مشاوره با پزشک خود داشته باشید 
  5. بهتر است حداقل یک هفته قبل از اقدام به عمل بای پس معده خود را به مقدار مصرفی غذایی که قرار است بعد از عمل داشته باشید عادت دهید و وعده های غذایی خود را کمتر کنید .

مراقبت های بعد از عمل بای پس معده :

همانطور که می دانید در عمل بای پس معده حجم معده کاهش می یابد و فرد به دلیل کم شد مقدار مصرفی مواد غذایی ممکن است با محدویت هایی نظیر فعالیت های بدنی ،رژیم غذایی و ... روبر شود البته این محدودیت موقتی می باشد و بعد از چند وقت به زندگی روازنه خود بر می گردد. در اینجا به برخی از محدودیت های پس از جراحی بای پس معده می پردازیم:

رژیم غذایی :

پس از عمل جراحی بای پس معده معمولا افراد باید تا چند روز از خوردن غذا یا نوشیدنی پرهیز کنند. در روز دوم و سوم  با دستور و تایید پزشک مورد نظر  می توانید از آب و مایعات استفاده کنید . در هفته اول می توانید از مایعات پروتئینی و همچنین می توانید از خوراکی که امتحان پوره کردن آن می باشد بدون شکر و ماست بدون چربی میل کنید . در هفته های دوم و سوم مصرف غذاهای حاوی پروتئین و نرم آزاد می باشد. 

ورزش :

در عمل بای پس معده ،ورزش یکی از مراقبت های بعد از آن محسوب می شود .پزشک شما در دو ماه اول بعد از عمل ورزش هایی را به شما ارائه می دهد که بعد از عمل آن ورزش ها را انجام دهیدطوری که به ماهیچه های شکمی شما فشاری نیاید . پس بهتر است در اوایل از ورزش های سبک همتانند پیاده روی را انجام دهید و پس از مدتی به ورزش های سنگین تر همانند یوگا وشنا  ... روی بیاورید .

بعد از مدت شش ماه و با مشورت پزشک خود می توانید باقی ورزش های مورد نظر خود را ادامه دهید .

خوابیدن:

یکی از سوالات رایج شما عزیزان چگونه خوابیدن بعد از عمل بای پس معده می باشد . البته که باید این را در نظر داشت که خوابیدن هم همانند باقی موارد یکی از مراقبت های بعد از عمل بای پس معده می باش پس بهتر است در اوایل استراحت مطلق داشته باشدی و برای بهتر خوابیدن و کمتر شدن درد و سوزن معده سطح تشک خود را به صورتی کمی شیب دار قرار دهید .

  • تقریبا تا چند ماه بعد از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید 
  • تا دو هفته استحمام نکنید 
  • حتما پانسمان خود را مرتب عوض و ضد عفونی کنید 
  • از دستکاری کردن بقیه ها خودداری کنید 
  • از مصرف الکل و دخانیات و سیگار اکیدا خودداری کنید زیرا باعث دیر التیام پیدا کردن زخم ها و لخته شدن خون  می شود 
  • قرمزی در محل زخم ها امری طبعی ست ولی اگر چرک یا بوی نامطبوع حس کردید حتما به پزشک خود مراجعه کنید 

سوالات متداول

در چندماه اول نمی‌تواند غذاهای جامد و سفت و با قوام بالا را مصرف کند بعد از سه ماه برنج به رژیم غذایی آن ها اضافه میشود.
معمولاً با کاهش مصرف غذای ورودی و رعایت فعالیت بدنی مناسب وزن فرد به حالت قبل از عمل بر نمی‌گردد.
دیدگاه شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید:

جدیدترین ها