تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی

1402.02.12

تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی

به وجود آمدن کلاژن و الاستین با سن هر شخصی رابطه عکس دارد. هر مقدار که سن شخص بالاتر برود ، تولید کلاژن و الاستین که به آن نیاز دارد هم کاهش می‌یابد. با کمبود پروتئین‌هایی که بدن به ان‌ها نیاز دارد، پوست انسان دیگر تازگی و شادابی قبل را ندارد. راه‌های مختلفی برای درمان کردن پلک و زیباتر کردن چشم‌ها وجود دارد. جراحی یک شیوه برای درمان نمودن افتادگی پلک می‌باشد.

جراحی بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی، دو شیوه و سبک جراحی در رابطه با چشم می‌باشند که نتایج مختلفی را به همراه خواهند داشت. بعضی از مردم فکر می‌کنند کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی فرقی با هم ندارند. در ادامه این نوشته به تشریح فرق کانتوپلاستی و بلفارودلاستی خواهیم پرداخت. شما عزیزان با مطالعه این مطلب تفاوت بین این دو را درک می‌کنید.

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی یکی از انواع مختلف جراحی‌های پزشکی می‌باشد که در این جراحی افتادگی پلک شخص درمان می‌گردد. در این عمل، پوستی که از بدن افتاده و چربی های اضافه از بدن برداشته خواهد شد و افتادگی پلک و همین طور چین و چروک‌هایی که در اطراف پلک وجود دارند هم از بین خواهد رفت. افتادگی پلک ممکن است شما را خسته، نگران و یا حتی عصبی کرده باشد.

در این گونه شرایطی امکان دارد در برقراری روابط با دیگران هم با مشکل مواجه باشید. همین طور افتادگی پلک ممکن است دید کناری شما را کمتر کند. البته این تاثیری بر قدرت بینایی شما نخواهد داشت و تنها جلوی چشم‌های شما را گرفته است. در بعضی از مواقع، اشخاص بلفاروپلاستی را به وسیله عمل های دیگری مثل لیفت کردن ابرو و لیفت کردن چهره همزمان به انجام می‌رسانند.

کانتوپلاستی چیست؟

کانتوپلاستی یکی از عمل های مربوط به چشم می‌باشد که بیشتر از اینکه جنبه درمانی داشته باشد، جنبه زیبایی خواهد داشت. در عمل کانتوپلاستی، شکل گوشه چشم مقداری تغییر حالت خواهد داد. اسم این عمل، از دو کلمه کانتوس و پلاستی درست شده است. کانتوس کلمهای یونانی است که به معنی گوشه چشم می‌باشد و پلاستی هم یک اصطلاحی است به معنی تغییر. از این عمل برای درمان کردن افتادگی گوشه خارجی چشم هم بهره برده می‌شود.

مراقبت ‌های قبل از جراحی بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی

رعایت کردن مراقبت‌هایی که مخصوص قبل عمل بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی هستند به شدت اهمیت ویژه‌ای دارند. اگر این کارها خیلی دقیق انجام گیرد، علاوه بر اینکه عمر عمل افزایش خواهد یافت، احتمال به وجود آمدن خطرات عمل هم به صفر نزدیک می‌گردد. پس مناسب است از متخصص خود درخواست کنید نکاتی که مربوط به کارهای قبل از عمل را برای شما بیان کند.

 قبل از عمل بلفاروپلاستی و عمل کانتو باید به وسیله یک متخصص مجرب مورد معاینه قرار گیرید. متخصص شما باید به عمل زیبایی چشم هم مسلط باشد. این طور متخصصی، اکولوپلاستیک نامیده شده است.

متخصص از شما می‌خواهد در رابطه با سابقه پزشکی با او صحبت نمایید. شما باید در رابطه با مریضی های چشمی‌ که به آن‌ها دچار شده اید، عمل‌هایی که پشت سر گذاشته‌اید و داروهایی که در گذشته استفاده می‌نمودید یا هم اکنون استفاده می‌کنید صحبت نمایید.

همین طور مناسب است در رابطه با هدف از انجام عمل به وسیله متخصص صحبت نمایید؛ چرا که امکان دارد نتیجه دلخواه مریض به وسیله عمل بلفاروپلاستی یا عمل کانتو محقق نگردد.

در کنار این چیزها، متخصص چشم‌های مریض را از نظر سایزه، مقدار تولید اشک و بقیه موارد معاینه خواهد کرد.

همین طور نیاز است یک تست و آزمایش برای سلامت چشم را پشت سر گذاشت. برای این که به نتیجه مناسب‌تر برسید، از چشم‌های مریض از قسمت های متفاوت عکسبرداری میشود.

چند ساعت قبل از عمل باید استفاده از داروهای خاصی مثل داروی آسپرین، ایبوبروفن، وارفارین، ناپروکسین سدیم و همین طور مکمل‌های گیاهی را از خود دور نگه دارید. این داروها بر بالای جریان خون شما تاثیری نخواهد داشت و امکان دارد خونریزی در هنگام جراحی را تشدید نمایند.

سیگار کشیدن و استفاده از نوشیدنی‌های الکلی، بزرگترین خطر زندگی برای شما می‌باشد. بهتر است دو هفته یا حتی ده روز جلوتر از عمل، سیگار و نوشیدنی‌های الکلی را استفاده نکنید. سیگار و الکل به وسیله مختل نمودن جریان خون، خونریزی در هنگام عمل را تشدید دوره درمان را طولانی‌تر خواهد کرد.

همین طور مناسب است از یکی از نزدیکان خود درخواست کنید، بعد از عمل شما را تا منزل برساند ؛ چرا که نمی‌توانید خود شما به تنهایی تا منزل رانندگی نمایید.

مراحل انجام جراحی بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی عموما به شکل سرپایی انجام می‌گیرد و اصلا نیازی به بی‌هوشی ندارد؛ در حقیقت برای این عمل از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند. برای عمل بلفاروپلاستی برای پلک‌هایی که در قسمت بالا قرار دارد، پزشک در انتهای پلک‌ها برش کمی ایجاد خواهد کرد و بعد از این که پوست و چربی اضافه برداشته شود، برش‌ها را خواهد بست. برای عمل پلک‌هایی که در قسمت پایین قرار دارد هم بلفاروپلاستی همین طور انجام می‌گیرد با این فرق که جراح امکان دارد به جای این که چربی را بردارد، به بخشی از پوست چربی تزریق نماید. این مرحله‌ها برای هر دو چشم برابر می‌باشد.

مراحل انجام کانتوپلاستی

درست مثل عمل بلفاروپلاستی، در بیشتر موارد عمل کانتوپلاستی هم بدون بی‌هوشی عمومی صورت می‌گیرد. برای این عمل، متخصص از داروهای خاصی برای بی‌حس نمودن چشم‌های مریض استفاده خواهد کرد. این عمل کانتوپلاستی به دو الی چهار ساعت زمان نیاز خواهد داشت. در طور این عمل، برش‌های کمی در قسمت عضله حلقوی چشم زده می‌شود.

بعد از این که برش‌های لازم به وجود بیاید، تاندون کانتال بیرونی را از استخوان جدا می‌کند و قسمت کمی از آن را برش خواهد داد. این برش برای این زده شده تا این که شکل داخلی پلک قسمت پایین به آن وصل گردد. بعد از وصل شدن این دو بخش، پوست‌هایی که اضافه هستند برداشته می‌شود و برش‌های بخیه می‌خورند. مرحله های عمل کانتوپلاستی در هر دو چشم به یک شکل خواهد بود.

مراحل انجام کانتوپلاستی

همچنین بخوانید : جراحی پروتز چانه 

مراقبت‌ های بعد از جراحی کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی

درست مثل کارهایی که قبل از جراحی است، کارهای بعد از عمل هم در این شیوه به یک شکل است. انجام مراقبت‌هایی که بعد از عمل پلک می‌باشد را جدی بگیرید. در حقیقت مراقبت‌هایی که برای بعد و قبل عمل هستند مکمل هم می‌باشد و انجام هر یک از این کارها به تنهایی هیچ معنایی نخواهد داشت.

برای کم کردن کبودی و التهاباتی که ناشی از عمل هستند،  یک روز بعد از عمل هر ساعت یک مرتبه از کمپرس آب سرد استفاده نمایید. زمان استفاده کردن از کمپرس، اصلا آن را بالای دو چشم خود نگذارید. همین طور در روز‌های بعدی خک هر پنج ساعت یک مرتبه باین کار را بکنید.

نور مستقیم خورشید بزرگترین خطر برای پوست شما می‌باشد. تا می‌توانید از نور مستقیم خورشید دوری نمایید؛ اما اگر مجبور هستید در معرض نور باشید از کلاه آفتابی و همین طور از عینک‌های آفتابی استفاده نمایید.

ضدآفتاب‌ها هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای پوست شما می‌باشند. برای مراقبت کردن از پوست کناره های پلک، از ضد آفتاب‌هایی که دارای (spf) هستند بیشتر از ۵۰ استفاده نمایید.

تا ۸ ساعت بعد از عمل اصلا برای دوش به حمام نروید تا این که بخیه‌های شما خیس نگردد. همین طور زمان خوابین کمی سر خود را بیشتر از قفسه سینه بگذارید تا این که خون خیلی خوب به جریان بیفتد. این مسئله بالای کمتر شدن دوره درمان شما موثر است.

به مدت یک هفته بعد از عمل از انجام کارهای سنگین و ورزش نمودن خودداری شود.

مناسب است برای یک مدت هم به استخر نرود تا این که از چشم‌های خود در مقابل عفونت و میکروب مراقبت نمایید.

برای کمتر شدن درد، با متخصص خود مشورت نمایید و استامینوفن استفاده شود. توجه کنید که بدون تجویز کردن متخصص هیچ دارویی را استفاده نکنید.

دلایل انجام کانتوپلاستی

مردم به دلایل گوناگونی برای این عمل کانتوپلاستی آماده می‌گردند. این دلایل از این قرار هستند:

با بالاتر رفتن سن تاندون‌هایی که در کنار چشم هستند خاصیت ارتجاعی را از دست خواهند داد که در پی آن شخص دچار افتادگی در قسمت پلک‌های پایینی می‌گردند. اشخاص برای دور کردن این مشکل به دنبال عمل کانتوپلاستی خواهند رفت.

خیلی از مردم بدون دقت به جنبه درمانی که عمل کانتوپلاستی دارد، برای این که چشم‌های بادامی و کشیده‌تری داشته باشند به دنبال انجام این عمل می‌روند.

خیلی از مردم از نتیجه عملی که قبلا انجام داده راضی نمی‌باشند و برای اصلاح کردن آن عمل کانتو را انتخاب خواهند کرد.

دلایل انجام بلفاروپلاستی

دلایل مختلفی برای عمل بلفاروپلاستی است. این دلایل از این قرار هستند:

برای درمان کردن افتادگی در قسمت پلک های بالایی و پلک های پایینی از این عمل کمک می‌گیرند.

افتادگی در قسمت پلک دید شما را کمتر می‌کند؛ خیلی از افراد برای بیشتر کردن دید محیطی به عمل بلفاروپلاستی روی می‌آورند.

یکی دیگر از دلایل این جراحی، دور کردن پوست اضافی است که در زیر پلک‌ها می‌باشد.

دور کردن کیسه‌هایی که زیرچشم است از دیگر دلایل این عمل بلفاروپلاستی می‌باشد.

عوارض جانبی جراحی کانتوپلاستی

در اکثر موارد عمل کانتو بدون این که عارضه جانبی داشته باشند به پایان خواهد رسید. با این وجود این عمل با عوارض زیادی مثل کبودی، التهاب، ورم کردن، خشک شدن چشم، ریزش اشک و تاری در بینایی همراه می‌باشد که تا دو هفته بعد از عمل کاملا خوب خواهد شد.

متخصص قبل از عمل در رابطه با همه  این موارد با مریض صحبت می‌کند ؛ در نتیجه اصلا نیازی هم نخواهد بود در رابطه با عوارض عمل نگران باشید. همین طور انجام کارهای مراقبتی قبل و بعد از عمل بهتر شدن این عوارض را سرعت خواهد بخشید.

عوارض جانبی جراحی کانتوپلاستی

همچنین بخوانید : عمل زیبایی گوش

عوارض جانبی جراحی بلفاروپلاستی

پیشرفت کردن علم پزشکی سبب گردیده خیلی از عمل‌ها بدون عارضه خاصی به پایان خواهد رسید ؛ اما با این وجود خطر به وجود آمدن عوارض جانبی عمل‌ها باز هم وجود خواهد داشت. عمل بلفاروپلاستی هم از این قائده استثنا نمی‌باشد. عوارض جانبی عمل بلفاروپلاستی از این قرار هستند:

عفونت کردن و خونریزی نمودن از عوارض جراحی بلفاروپلاستی است.

درست مثل عمل کانتوپلاستی، خشکی چشم و ملتهب شدن آن از عوارض عمل بلفاروپلاستی به حساب می‌آید.

امکان دارد در هنگام عمل بلفاروپلاستیُ عضلاتی که در چشم هستند دچار آسیب شوند.

تغییر کردن رنگ پوست ، از خطرات خیلی رایج آن به شمار می‌رود.

جای زخم

تاری در بینایی یا در موارد خیلی کم از دست دادن بینایی از عوارض بلفاروپلاستی به حساب می‌ایند.

هزینه انجام این دو جراحی

هزینه عمل بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی با هم فرق های زیادی خواهد داشت. همین طور عوامل متفاوتی بر این هزینه تأثیر دارد. به طور مثال زیادی افتادگی پلک یکی از عوامل موثر بر هزینه عمل بلفاروپلاستی می‌باشد. علاوه بر آن مکانی که برای این عمل انتخاب می‌نمایید بر هزینه عمل تأثیر دارد.

هر مقدار کلینیک شما مشهور‌تر باشد، باید پول بیشتری پرداخت کنید. می‌توانید در بعضی از شهرها به وسیله بودجه کمی این عمل‌ها را انجام دهید.

پول کمتر، دلیلی بر پایین‌تر بودن کیفیت نخواهد بود؛ چه بسا به وسیله قیمت کمتر به نتیجه بهتری دست خواهد یافت. تنها دلیل مشترک در قیمت عمل بلفاروپلاستی و کانتو این می‌باشد که احتمالا بیمه هم هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. این مسئله به شرکت بیمه شما ارتباط خواهد داشت.

مهمترین تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی

خیلی از مردم فکر می‌کنند کانتو اسم دیگری برای بلفاروپلاستی می‌باشد. در صورتی که کانتو و بلفاروپلاستی دو عمل خیلی متفاوت می‌باشند و نباید این‌ها را با هم اشتباه گرفت.

در عمل بلفاروپلاستی، با دور کردن پوست و چربی افتادگی در قسمت پلک درمان خواهد شد بدون اینکه شکل چهره تغییر زیادی داشته باشد.، دلیل عمل کانتوپلاستی تغییر ظاهر چشم‌ها می‌باشد.

با جراحی کانتو، کناره چشم بالاتر خواهد رفت و چشم‌ها یک ظاهر بادامی و کشیده‌تر خواهد داشت. خیلی از افراد این دو عمل را به شکل همزمان انجام خواهد داد تا این که علاوه بر دور کردن افتادگی پلک، کیسه‌های پایین چشم را هم دور خواهد کرد و چشم‌های بزرگتر و کشیده‌تری دارد.

از آنجا که عوارض عمل کانتو کمتر از عمل بلفاروپلاستی می‌باشد، دروه درمان آن هم کوتاه‌تر است.

مهمترین تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی

همچنین بخوانید : بلفاروپلاستی مشهد + بهترین جراح پلک در مشهد

سخن پایانی

عمل کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی، برخلاف شباهت‌هایی که با هم دارند در مرحله های انجام خود، هزینه و نتیجه به دست امده از عمل فرق های بارزی با هم دارند. به هیج عنوان نباید این دو عمل با هم اشتباه گرفته شود. عمل بلفاروپلاستی عموما جنبه درمانی خواهد داشت و برای درمان کردن افتادگی در قسمت پلک انجام داده می‌شود.

 عمل کانتوپلاستی علاوه بر این که جنبه درمانی دارد برای زیبایی نیز انجام می‌شود که پوست و چربی اضافه در این عمل برداشته خواهد شد.

سوالات متداول

این عمل با برداشتن چربی های اضافی روی پلک باعث زیبا شدن پلک و چشم می شود
کانتوپلاستی یک روش جراحی برای کشیدن چشم هست و بر خلاف بلفاروپلاستی که جنبه زیبایی و درمانی دارد فقط زیبایی هست
دیدگاه شما
    • دوشنبه 07 اسفند 1402 - 12:36:54
    • نصیر
    سلام ایا کانتو برای بزرگتر شدنه ممنون میشم
    • دوشنبه 07 اسفند 1402 - 14:37:30
    • مدیریت سایت
    سلام خیر

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید:

جدیدترین ها